Insatser för att främja hälsolitteracitet

8 december, 2025

SBU har kartlagt forskningssammanställningar om insatser som syftar till att stärka hälsolitteraciteten hos barn, unga och stödjande vuxna. Hälsolitteracitet innebär förmågan att kunna hitta, förstå, bedöma och använda information för att bevara och stärka hälsa. Kartläggningen visar att flera systematiska översikter har utvärderat sådana insatser under de senaste åren, främst inom områdena psykisk hälsa, munhälsa och levnadsvanor.
girl in black long sleeve shirt reading book

Vad handlar rapporten om

Enligt WHO bör insatser för att stärka hälsolitteracitet omfatta både organisationsnivå och individnivå. På organisationsnivå handlar det om att utveckla strukturer, kommunikation och utbildning så att hälsoinformation och -tjänster blir tillgängliga och begripliga för alla. På individnivå betonas vikten av att stärka förmågan att förstå och använda hälsoinformation genom tidig och livslång utbildning, samt genom tillgång till korrekt och relevant hälso- och vetenskapsinformation. 

Denna rapport syftar till att identifiera och kartlägga systematiska översikter om insatser som kan främja hälsolitteracitet hos barn och unga samt stödjande vuxna. Vidare syftar den till att översiktligt visa inom vilka områden det finns respektive saknas tillförlitligt sammanställd vetenskaplig kunskap. Rapporten är en del av ett regeringsuppdrag till SBU och flera andra myndigheter att ta fram ett nytt nationellt hälsoprogram för barn och unga.

Cookie-samtycke med Real Cookie Banner